|
Vitaal Pró-FIT® is wetenschappelijk
onderzocht naar de cholesterol verlagende werking bij mensen met
een licht en sterk verhoogd cholesterolgehalte in de leeftijd van
35 tot 70 jaar.
Een wetenschappelijke studie met 60 proefpersonen
in de leeftijd van 35 tot 70 jaar heeft aangetoond dat het Vitaal
brood Pró-FIT® het LDL-cholesterol met drie procent en
daarmee de kans op hart- en vaatziekten met zes tot negen procent
kan verlagen. De studie heeft onomstotelijk aangetoond dat het LDL-cholesterol
binnen 3 weken verlaagd. Het goede HDL-cholesterol blijft intact
bij een consumptie van 3-4 sneetjes vitaalbrood Pró-FIT®
per dag.
Vier sneetjes Vitaal Pró-FIT® bevatten
3 gram haver Beta Glucan van Oatwell® haverzemelen. Deze Oatwell®
haverzemelen bevatten een hoog gehalte aan haver Beta Glucan; een
actieve component verantwoordelijk voor de cholesterol verlagende
werking. De positieve werking is wetenschappelijk bewezen op personen
met verhoogd cholesterol gehalte. Daardoor is dit het enige brood
dat wetenschappelijk bewezen heeft het cholesterol te verlagen.

Vitaal Pró-FIT® is dus het enige brood dat deze gezondheidsclaim
kan maken. In het algemeen is brood een belangrijke component voor
de dagelijkse voeding en Vitaal Pró-FIT®, met haar cholesterol
verlagende werking, voegt een aanzienlijke nutritionele waarde toe
in vergelijking met brood dat tot nog toe commercieel verkrijgbaar
was.
Een bijkomend positief feit is dat brood bereidt met Oatwell®
haver beduidend minder snel uitdroogt, waardoor een langere versheid
is gegarandeerd.
Brood is een belangrijk onderdeel van de dagelijkse
voeding en het Vitaal brood Pró-FIT® is een uitstekende
aanvulling op uw cholesterolverlagende voeding.
De gedragscode: úw verzekering
van het bewezen voordeel van Vitaal Pró-FIT®
Het Ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en
Sport heeft de "Gedragscode Wetenschappelijke
onderbouwing Gezondheidseffecten ten behoeve van Gezondheidsclaims
voor Eet- en drinkwaren" in 1998 in het leven geroepen.
Reden hiervan is de vele onduidelijke, misleidende en niet bewezen
effecten van producten die vermeld worden.
Met deze Gedragscode wil men bereiken dat marktpartijen kunnen beschikken
over een toetsing van de wetenschappelijke onderbouwing van gezondheidseffecten
ten behoeve van gezondheidsclaimen en dat (hiermee) het vertrouwen
van de consumenten in correcte informatievoorziening over de effecten
van een product op de gezondheid wordt versterkt.
Het licht meergranen brood Vitaal Pró-FIT®
alsmede Vitaal Flora van Albert Heijn, hebben met
succes deze "Gedragscode Gezondheidseffecten" doorlopen
die wordt beheerd door het Voedingscentrum in Den Haag. Dit betekent
dat het Voedingscentrum erkent dat Vitaal Pró-FIT® en
Vitaal Flora een bewezen positief effect hebben op respectievelijk
het verlagen van het LDL-cholesterol en de darmwerking.
22-09-2003, Het Nederlands Tijdschrift voor Fytotherapie
(NTvF) |
Gezond brood met cichorei
Een panel van wetenschappers (voorzitter
prof. P.M. Rombouts) heeft de aanvraag van een bakker van
een gezondheidseffect van brood met inuline, ter verbetering
van de darmflora, positief beoordeeld. Drie sneden brood per
dag (5g inuline per 100 g) zal de evenwichtige samenstelling
van de darmflora ondersteunen door selectieve groeistimulatie
van Bifido-bacteriën. Er zijn met het brood geen studies
gedaan maar het panel vond het indirect bewijs voor de werkzaamheid
van de inuline uit cichorei voldoende.
|
Het Nederlands
Tijdschrift voor Fytotherapie (NTvF), wordt uitgegeven door
de NVF (De Nederlandse Vereniging voor Fytotherapie). Het
verschijnt sinds 1988 vier maal per jaar. Doelgroepen zijn
de hoger opgeleide medische professionals, wetenschappers
en beleidsmakers met een relatie tot fytotherapie. |
|